Op het eerste zicht niks. Maar het remuneratiepakket van bedienden met een bedrijfswagen wordt administratief en logistiek een stuk uitdagender. Toch wat de opstart betreft.

De Fleet Manager die zijn budget opmaakt voor de komende jaren moet op zoek naar een betrouwbare partner die niet alleen voor de laadoplossing zorgt maar ook voor de correcte afrekening van de laadbeurten. Want het tankstation van weleer heeft niet altijd een laadstation staan voor elektrische wagens.

Wat komt nu allemaal kijken bij zo’n FLEET PLAN?

Vooreerst is het belangrijk om als werkgever alle regels rond de laadpaal en de betaling van het elektrisch opladen klaar en duidelijk op te nemen in je car policy! Werknemers gaan hun bedrijfswagen in de toekomst heel vaak thuis opladen. Dankzij de installatie van een wallbox (een slim beveiligd kleiner oplaadpunt aan de muur) laden autobatterijen een pak sneller op. Het zorgt er ook voor dat de auto op dalmomenten wordt geladen om een optimale spreiding van het stroomverbruik te verzekeren. Heeft je werknemer zonnepanelen en een thuisbatterij? Dan kan hij die ook gebruiken om zijn autobatterij mee op te laden.

De plaatsing van zo'n oplaadpunt kost tussen 1.800 en 3.000 euro, met grote verschillen tussen automerken, leveranciers, vermogen, communicatie vanop afstand, enzovoort. Maak dus samen met de installateur goed je huiswerk zodat alle vragen van je medewerkers beantwoord kunnen worden.

Opladen bij de werknemer thuis

Wat tegenwoordig het vaakst voorkomt, is dat werknemers hun bedrijfswagen thuis opladen. Uw medewerkers voorzien van een thuislaadpunt is een mooie geste die hen meer flexibiliteit en comfort levert. Door de installatie van een laadpaal of wallbox (een beveiligd oplaadpunt aan de muur), laden autobatterijen een pak sneller op, dan wanneer uw medewerkers ze aan een simpel stopcontact hangen.

  • In een leasecontract zit naast de huur van de wagen ook vaak de installatie vervat van een laadpunt bij de bestuurder. Een slim systeem registreert het energieverbruik en verrekent het in uw maandelijkse factuur.
  • Heeft uw werknemer zonnepanelen en een thuisbatterij? Dan kan hij die ook gebruiken om zijn autobatterij mee op te laden. Sommige automodellen slaan die stap zelfs over: zij gebruiken hun eigen autobatterij als thuisbatterij.

Hoeveel kost het laden?

Aan een privélaadpaal laden, thuis of op het werk, is altijd goedkoper dan publiek laden. Laden aan een publieke laadpaal kost tussen 0,30 en 0,70 €/kWh, afhankelijk van je abonnementstype en het soort laadpaal (normale lader of snellader). Mobiliteitsorganisatie VAB berekende dat laden aan een snellaadpaal ongeveer 5,9 keer duurder dan het goedkoopste tarief op het werk of thuis! Informeer uw werknemers hierover en vraag hen om enkel als noodoplossing aan een publieke laadpaal op te laden.

Bovenop die duurdere laadkosten komt soms ook een rotatiekost. Dat is de vergoeding die u betaalt wanneer uw wagen aan een oplaadpaal geparkeerd blijft nadat het opladen achter de rug is. Die kan oplopen tot wel € 15 per uur! Goeie afspraken maken goeie collega’s…

Hoe wordt dat vergoed?

  • De meest eenvoudige en snelste oplossing is de forfaitaire onkostenvergoeding voor werknemers die hun bedrijfswagen thuis opladen. Die komt op € 6,67 netto per oplaadbeurt voor 100% elektrische wagens en € 2,73 netto voor hybride auto's. Werknemers krijgen dit uitbetaald met hun maandelijkse loonafrekening.

Let op! Deze onkostenvergoeding is in principe een tijdelijke oplossing tot de werknemer beschikt over de nodige thuisinfrastructuur. De RSZ aanvaardt namelijk geen forfait voor de terugbetaling van brandstof- of elektriciteitskosten. Ook voor de fiscus is het af te raden om met een forfait te werken voor de terugbetaling van elektriciteitskosten.

  • Split billing: als werkgever kan u ook de installatie financieren van aangepaste thuisinfrastructuur zoals een wallbox. Een ingebouwde slimme energiemeter berekent het verbruik, los van de overige energiekosten van de werknemer. Volgens het principe van een split billing komt een deel van de energiefactuur dan rechtstreeks bij de werkgever terecht.

En wat als de werknemer uit dienst gaat?

  • De werkgever kan de laadpaal schenken aan de werknemer, maar dit wordt dan wel gezien als een voordeel in natura.
  • Je kan ook afspreken dat de werknemer de laadpaal overneemt aan bijvoorbeeld de afschrijfwaarde van de laadpaal. De werknemer vergoedt dus deze laadpaal waardoor er geen voordeel in natura is.
  • Wil de werknemer de laadpaal niet overnemen, dan kan je niet anders dan de laadpaal wegnemen bij de werknemer.

Wat bij leasing?

Hamvraag voor de elektrische leaserijder; vergoedt de werkgever het opladen van de auto van de zaak als u de auto thuis oplaadt? Het kan! Als werkgever mag u alle laadkosten volledig onbelast vergoeden als uw personeel met een leasewagen rijdt. Dit geldt in eigen land én in het buitenland. In een leasecontract zit naast de huur van de wagen ook vaak de installatie vervat van een laadpunt bij de bestuurder. De fiscus lijkt zich soepeler op te stellen en de restwaarde van de laadpaal niet te belasten als de werknemer er pas aan het einde van de leaseperiode eigenaar van wordt. De RSZ vindt in theorie dat de restwaarde aan de leasemaatschappij aan het einde van de leaseperiode betaald moet worden. Men gaat er in de praktijk echter meestal van uit dat er geen waarde meer is of dat die moeilijk vast te stellen is.

Nog vragen? Neem contact op met onze EV-experts op ev@decat.be of vraag de paper aan via https://ev.decat.be/

TERUG NAAR OVERZICHT