Volgens de Europese federatie van autoconstructeurs zal eind dit jaar een op de vijf voertuigen elektrisch zijn, tien keer meer dan in 2017. In dezelfde periode is het aantal publieke laadpalen slechts met 2,5 vermenigvuldigd. Elektrisch rijden was dan ook nog nooit zo populair. Het aantal mensen dat elektrisch rijdt zal in 2030 naar verwachting zijn opgelopen tot maar liefst 140 miljoen.

Kijk verder dan de laadpaal…

Het landschap is niet altijd even transparant: wie levert de energie, aan wie betaal ik de elektriciteit, wie staat in voor de administratie achter de schermen, wie doet het onderhoud van de laadpaal, … ? De diverse financiële stimuli voor bedrijven zijn bovendien niet altijd even helder. Veel bedrijven zien dan ook al een tijdje het bos door de bomen niet meer. Ondertussen schreeuwen tientallen aanbieders van laadpalen om je aandacht én een snel getekende bestelbon. Maar teken niet te snel die bestelbon! Ook al lijken de incentives eindig in de tijd. Dat zijn ze namelijk niet. Want de energieprijs is dé belangrijkste parameter op lange termijn.

De EV-experts van DECAT merken dat bedrijven vaak overhaaste beslissingen nemen. Het EV-vraagstuk wordt heel geïsoleerd bekeken, los van de totale “energiefoto” van het bedrijf. En los van toekomstscenario’s, los van de lange termijn. Zo worden soms half bekabelde parkings opgeleverd om 2 jaar later opnieuw de grond open te breken. Of is er een sub-optimale energie-verdeling tussen zonnepanelen en andere bronnen. Of kan het bedrijf in kwestie duizenden euro’s uitsparen door het plaatsen van een hoogspanningscabine. Onze experts bekijken dit totaalverhaal op lange termijn. Kijk dus zelf ook verder dan (de kost van) je laadpaal.

Energie is een dynamisch gegeven

Dat lijkt een evidentie maar er wordt vaak aan voorbijgegaan. Waarom? Omdat na oplevering van technische installaties vaak heel weinig monitoring gedaan wordt. De integratie van technieken is één ding, meten hoe met de energie-output omgegaan wordt, wordt helaas vaak vergeten. Door de integratie van hoogspanningsmogelijkheden, duurzame bronnen, optimale energieverdeling én meting van de energieparameters na ingebruikname, kunnen we een dynamisch energiebeleid voeren met onze klanten. Dat biedt enorme flexibiliteit ingeval zich dramatische wendingen voordoen in je bedrijf of op de geopolitieke energiemarkt. Meten is weten… En laat je toe snel te reageren.

Conclusie: bekijk het elektrificatie-vraagstuk – los van de waan van de dag –breder en in functie van een meerjaren-energie-strategie.

Download de volledige paper over laadinfrastructuur op https://ev.decat.be/

TERUG NAAR OVERZICHT